Turistaktörer sökes till satsning för att stötta besöksnäringen, ge invånarna fri hemester och chans att vinna övernattningar

Coronapandemin påverkar i hög grad årets sommarsäsong för företag och aktörer i besöksnäringen, och även semesterplanerna för kommunens invånare. Därför söker Hultsfreds kommun nu aktörer som vill vara delaktiga i en satsning för lokal turism. Samtidigt vill kommunen ge invånarna en chans till en gratis Hultsfredshemester. Målet är att alla tillsammans – kommun, turistaktörer och invånare – ska generera ett antal kronor till besöksnäringen sommaren 2020.

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade under måndagen att ge kommunchef Lars Rönnlund och turism- och informationschef Malin Albertsson uppdraget att skyndsamt ta fram ett förslag på hur kommunen tillsammans med besöksnäringen kan hitta ett gemensamt sätt att stödja turistbranschen, som är hårt ansatt av coronapandemin. Samtidigt vill man uppmuntra invånarna till att semestra hemma och upptäcka mer av vår fina kommun.

– Vi hoppas kunna stötta vår viktiga besöksnäring, och samtidigt erbjuda något som tack till våra invånare som har kämpat på denna annorlunda vår och sommar, säger kommunalråd Lars Rosander.

Detta skulle kunna innebära att ett antal turistaktörer som erbjuder upplevelser/aktiviteter och boende stimuleras att rabattera sina tjänster, och att kommunen står för en ekonomisk del. Kommuninvånarna får möjlighet att upptäcka ett antal besöksmål och aktiviteter utan kostnad. En annan tanke är att tävla ut ett större antal övernattningar som kommunen står för till ett rabatterat pris på olika boendeanläggningar. Invånarna uppmuntras att i sin tur bidra genom att köpa fika eller mat hos någon av kommunens restauranger och kaféer.

– Övernattningarna skulle kunna användas av invånarna själva eller deras nära och kära, säger oppositionsråd Tomas Söreling.

För att medverka i satsningen ska aktörernas verksamhet erbjuda boende eller tjänster inom besöksnäringen. Övriga krav som ställs på medverkande aktörer är bland annat att de är beredda att rabattera sina ordinarie priser, använder lokala underleverantörer samt de följer och kommunicerar Folkhälsomyndighetens och VISITA:s råd och riktlinjer för att minska risk för smittspridning av covid-19.

Mer information kommer inom kort.