Unna dig något extra någon gång i veckan, men inte varje dag

utegymmet vid Hagadal
Platshållare för bildspel

– Hälsa för mig är när jag känner att jag har balans i livet. Mår du inte bra fysiskt så mår du inte bra psykiskt och tvärtom. Det är även viktigt att jag har ett socialt nätverk omkring mig som jag känner att jag har förtroende för, berättar Lena Borgstrand som arbetar med folkhälsa och friskvård i Hultsfreds kommun.

Jag tycker det är tråkigt att motionera och jag har aldrig tid.
Vad ska jag göra?

Tycker du alltid att det är tråkigt att motionera, kan det bero på att du har valt fel slags motion eller kanske tränar för hårt. Byt träningsform! Testa aerobics eller gympa om du har tröttnat på bollsport. Ge dig ut och spring eller gå  i skogen om du har tröttnat på gym och inomhusmiljö. Eller kanske behöver du slå av på takten med lite lugnare former av yoga? Det kan också hjälpa att hitta någon att träna tillsammans med, då kan ni peppa varandra.

Använd kroppen i vardagen

Det är givetvis bättre att motionera i längre pass, men flera små ”träningsintervaller” är bättre än ingen motion alls

  • Cykla eller gå till jobbet
  • Ta trappen istället för hissen
  • Hoppa av bussen en station tidigare
  • Gör lite gymnastik i vardagsrummet medan du tittar på nyheterna
  • Ta en promenad med arbetskollegan på lunchen

Vad är energibalans?

Det är även viktigt att ha energibalans när det gäller kosten, detta innebär att du får i dig lika mycket energi som du gör av med. Det går att mäta energibehovet efter den ansträngning som kroppen utsätts för och sedan anpassa kosten efter det.

  • Unna dig gärna något extra någon gång i veckan men inte varje dag, avslutar Lena.

 

Världshälsoorganisationens definition på hälsa:
Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och ej blott frånvaro från sjukdom och handikapp.

Vad ska jag göra?

Tycker du alltid att det är tråkigt att motionera, kan det bero på att du har valt fel slags motion eller kanske tränar för hårt. Byt träningsform! Testa aerobics eller gympa om du har tröttnat på bollsport. Ge dig ut och spring eller gå i skogen om du har tröttnat på gym och inomhusmiljö. Eller kanske behöver du slå av på takten med lite lugnare former av yoga? Det kan också hjälpa att hitta någon att träna tillsammans med, då kan ni peppa varandra.

 

Använd kroppen i vardagen

Det är givetvis bättre att motionera i längre pass, men flera små ”träningsintervaller” är bättre än ingen motion alls

  • Cykla eller gå till jobbet
  • Ta trappen istället för hissen
  • Hoppa av bussen en station tidigare
  • Gör lite gymnastik i vardagsrummet medan du tittar på nyheterna
  • Ta en promenad med arbetskollegan på lunchen

Vad är energibalans?

Det är även viktigt att ha energibalans när det gäller kosten, detta innebär att du får i dig lika mycket energi som du gör av med. Det går att mäta energibehovet efter den ansträngning som kroppen utsätts för och sedan anpassa kosten efter det.
– Unna dig gärna något extra någon gång i veckan men inte varje dag, avslutar Lena.

Världshälsoorganisationens definition på hälsa:
Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och ej blott frånvaro från sjukdom och handikapp.

Ur Personalbladet oktober 2016