Olika funktioners uppgifter i elevhälsosammanhang

Bild av två figurer som skjuter ihop två pusselbitarOlika funktioner i elevhälsan

Varje skola har lokala elevhälsoteam knutna till sig. När du går in under respektive skola så ser du vilka som ingår på just den skolan.

Rektors uppgifter i elevhälsosammanhang

  • Ansvarar för att utreda elevs behov av särskilt stöd eller ej
  • Samråder vid behov med elevhälsan funktionärer
  • Fattar beslut om, följer upp och utvärderar åtgärdsprogram
  • Fattar beslut om särskild undervisningsgrupp, enskild undervisning eller anpassad studiegång

Specialpedagogens uppgifter

  • Ger specialpedagogiskt stöd inom skolan på uppdrag av och i samråd med rektor
  • Kartlägger och bedömer enskild elevs behov av särskilt stöd ur specialpedagogiskt perspektiv
  • Bedömer behov av hjälpmedel
  • Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
  • Assisterar vid upprättande av åtgärdsprogram
  • Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. BUP, HAB, Soc
  • Administrerar screeningar i förskoleklass, åk 1 och 2
  • Är informatör vid stadieövergångar för elever med behov av särskilt stöd
  • Medverkar vid utredning om placering i särskola
  • Vara insatta i ny forskning på det pedagogiska/
    specialpedagogiska området genom att läsa nya avhandlingar, artiklar, tidskrifter och litteratur samt att sprida kunskapen till arbetslagen på skolorna.

Kurators uppgifter

  • Ger psykosocialt stöd inom skolan på uppdrag av och i samråd med rektor
  • Genomför samtal med elever enskilt och/eller i grupp
  • Kartlägger den psykosociala situationen kring elever i behov av särskilt stöd
  • Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
  • Assisterar vid upprättande av åtgärdsprogram
  • Är informatör vid stadieövergångar för elever med behov av särskilt stöd
  • Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. BUP, HAB, Soc, KoF och polis
  • Medverkar vid utredning om placering i särskola

Skolsköterskans uppgifter

  • Ger medicinskt stöd inom skolan på uppdrag av och i samråd med rektor
  • Kartlägger den medicinska situationen kring elev i behov av särskilt stöd
  • Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
  • Genomför stipulerade hälsobesök
  • Utför aktuella vaccinationer
  • Är informatör vid stadieövergångar för elever med behov av särskilt stöd
  • Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. BHV, BUP, HAB och sjukrvården
  • Medverkar vid utredning om placering i särskola

Talpedagogens uppgifter

  • Arbetar på uppdrag av och i samråd med rektor individuellt och/eller i grupp i den dagliga verksamheten med elever med språkliga problem
  • Genomför kartläggning/screening av elevers språkliga utveckling i förskoleklassen
  • Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
  • Assisterar vid upprättande av åtgärdsprogram
  • Är informatör vid stadieövergångar för elever med språkliga problem
  • Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. foniater, logoped, audiolog

Skolpsykologens uppgifter

  • Ger psykologiskt stöd inom skolan på uppdrag av och i samråd med rektor
  • Kartlägger den psykologiska situationen kring elev i behov av särskilt stöd
  • Gör utredningar om elever utifrån psykologiskt perspektiv
  • Samverkar med, handleder och ger råd till pedagogisk personal, skolledare och föräldrar
  • Är informatör vid stadieövergångar för elever med behov av särskilt stöd
  • Är kontaktlänk mellan skola och socialförvaltning vid placering av elever i HVB-hem
  • Samverkar med elevhälsans övriga personal samt andra instanser t.ex. BUP, HAB, Soc
  • Medverkar vid utredning om placering i särskola

Skoldatatek

  • Utreder på uppdrag av och i samråd med rektor behov av speciellt IT-stöd
  • Hjälper till med visning, utprovning och utlåning av apparatur
  • Ger pedagogisk och teknisk support
  • Samverkar med elevhälsans övriga personal