Motion gör gott för själen

Foto på Hagadals 25-meters bassäng
Platshållare för bildspel

Det har visat sig att den som motionerar två till tre gånger i veckan upplever färre depressioner, mindre ilska och stress i livet än de overksamma.

Att börja motionera är som att öppna dörren för en hel kedja av positiva skeenden i din kropp. Effekten blir stor hur gammal du än är och hur otränad du än är. Bland annat förbättras din rörlighet och balans. Att få kontroll över balansen är bra både för gammal och ung. Hjärtat blir starkare och effektivare när du är tränad.

All fysisk aktivitet där pulsen stegras förbättrar din kondition. Detta i sin tur leder till att du orkar mer under en längre tid och kanske kan hålla ett högre tempo. Kroppen blir bättre på att tillgodogöra sig näringsämnen och energi. Dessutom höjs din ämnesomsättning och även dagen efter ett träningspass kan förbränningen vara förhöjd. Har du onödigt stora fettlager kan du räkna med att de sakta men säkert minskar. Den förbättrade ämnesomsättningen leder till att skador läks snabbare eftersom muskler och vävnader får en förbättrad genomströmning av syre. Även ditt immunförsvar förbättras och motståndskraften mot infektioner ökar. Du blir till exempel inte förkyld så lätt. Du somnar lättare om du rör dig på dagarna genom exempelvis promenader, simturer eller cykling.

Testa din hälsa
Gå in på www.ettfriskaresverige.nu Här kan du testa din hälsa genom att svara på frågor hur mycket du rör på dig under en vecka och hur mycket grönsaker och frukt du äter.

Friskvård och massage
Du vet väl att du får ett friskvårdskort med en gratis aktivitet i veckan utanför din arbetstid. Utöver detta får du också massage två gånger per år till en kostnad av 100 kronor per gång.

Personalbladet nr 19. Oktober 2012