Försäljning av elektroniska cigaretter

För att få sälja e-cigaretter och påfyllningsbehållare måste du göra en anmälan till kommunen. Här kan du läsa om hur du går till väga och vilka regler som gäller för dig som säljer e-cigaretter.

Så gör du en anmälan

Du gör en anmälan genom att fylla i blanketten ”Anmälan om försäljning av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.”, som finns längre ned på sidan. Anmälan skickar du sedan till miljö- och byggnadsförvaltningen. Till din anmälan ska du också skicka in en kopia av ditt egenkontrollprogram.

Vill du även sälja tobak? I så fall måste du ansöka om tillstånd hos miljö- och byggnadsförvaltningen.

Länk till vår webbsida om försäljning av tobak. 

Egenkontrollprogram

Du måste ha ett egenkontrollprogram. Programmet ska beskriva era arbetssätt och rutiner kring försäljningen av e-cigaretter. Det ska till exempel ha rutiner för hur ni kontrollerar kundernas ålder. Programmet ska hjälpa dig och verksamheten att följa reglerna i lagen.

18-årsgräns

Du får bara sälja e-cigaretter till personer som fyllt 18 år. Därför måste du kontrollera kundens ålder när du säljer e-cigaretter. Du ska ha en tydlig skylt med information om åldersgränsen.

Du får inte sälja elektroniska cigaretter till någon som du misstänker kommer att lämna över dem till någon som är under 18 år.

Märkning

Alla förpackningar för e-cigaretter ska ha korrekta hälsovarningar med varningstexter och innehållsdeklarationer. Det är du som säljer som ansvarar för att e-cigaretterna är korrekt märkta.

Reklam och marknadsföring

Det är i regel förbjudet att marknadsföra och göra reklam för e-cigaretter. Du får bara ge kommersiella meddelande inne på försäljningsstället så länge de inte är påträngande, uppsökande eller uppmanar till bruk. Sådana meddelande får inte synas från utsidan av försäljningsstället.